Astra Sport Bets

Astra Sport Bets - Pariuri Sportive de calitate

Bet365

Pensiile voluntare obligatorii

u greu, mult dupa termenul legal, Casa de Pensii a produs acum un ou de bibilica, cand toata lumea astepta unul de strut. In loc de adevaratele fonduri de pensii administrate privat, promise de ani de zile, vom avea fonduri... ocupationale (un termen greu digerabil chiar si de un pensionar harsait in decorelari si recorelari). Cat despre fondurile private obligatorii, suntem anuntati ca le va veni randul mai "la toamna", prin 2008! Va amintiti, desigur, inceputul anului trecut, cand demnitarii PSD, proaspat instalati la guvernare, invarteau de zor morisca promisiunilor fara acoperire. Printre altele, Marian Sarbu, ministrul Muncii si Solidaritatii Sociale, a dat atunci ca termen pentru adoptarea proiectului legii fondurilor universale de pensii (cum au fost rebotezate fondurile administrate privat, dupa angoasa starnita de dezastrul FNI) toamna anului 2001. La implinirea termenului, au venit intai amanarile: iarna 2001-2002, primavara 2002, vara 2002. In august 2002, Guvernul Nastase a ajuns la concluzia ca reforma pensiilor trebuie continuata, dar nu asa cum se intentionase. Proiectul fondurilor universale a fost aruncat intr-un sertar, hotarandu-se ca, in locul acestuia, trebuie gasit un alt "pilon". In terminologia asigurarilor sociale, pilonii sunt componentele sistemului de pensii. Pana de curand, specialistii erau de acord ca exista 3 piloni: componenta publica obligatorie, privata obligatorie si privata facultativa. In unele state functioneaza toate trei (cazul ideal), in altele doar doua, iar romanii trag ponoasele administrarii CAS in regim exclusiv etatist. Acum ni se spune ca ar exista 5 sau chiar mai multi piloni. De fapt, ceea ce se propune este o excrescenta a pilonului 3 (pensii private facultative). Spre deosebire de varianta originala, in cazul careia relatia intre beneficiar (salariatul asigurat) si societatea de asigurari este simpla, directa, schema fondurilor ocupationale este mult prea complicata si incalcita - fapt admis chiar si de promotorul acesteia, Petre Ciotlos, presedintele Casei de Pensii. Nu salariatul este cel care decide la care societate de asigurari i se duc banii (perceputi ca o suprataxa la CAS si nu ca o parte din aceasta), ci patronul si sindicatul. Desi sunt numite fonduri ocupationale cu contributie voluntara, lucrurile sunt confuze chiar si in privinta dreptului salariatului de a opta pentru contractarea asigurarii. Se pare ca patronul si sindicatul vor avea posibilitatea sa inscrie in contractul colectiv de munca obligativitatea asigurarii - cel putin acest lucru este solicitat, cu insistenta, de liderii unor confederatii sindicale. Desigur, in schema fondurilor ocupationale un rol-cheie ii revine statului, prin Comisia Nationala a Fondurilor de Pensii (organism ce urmeaza a fi infiintat), fara avizul careia nici un fond de pensii deschis de patronate si sindicate nu va putea functiona. Implicarea statului, ni se spune, nu echivaleaza cu o "nationalizare" a pilonului 3. Ar fi vorba doar de un gir pentru cvasideplina siguranta a functionarii fondurilor ocupationale (ministrul Sarbu a estimat riscurile la 0,001 la suta). Insa acelasi tip de implicare a sa putea fi decisa de Guvern printr-o lege a fondurilor de pensii facultative administrate privat. De fapt, este chiar suspecta amanarea adoptarii unui act normativ in acest sens. Piata a luat-o mult inaintea reglementarii si, de ani de zile, o puzderie de societati de asigurari ofera pensii private. Or, se stie, foarte putine firme au forta financiara si durabilitatea pe care le comporta administrarea unui fond de pensii. De fapt, inventarea fondurilor ocupationale (se poate spune asa, desi patentul nu este romanesc, ci britanic) este solutia care convine Guvernului si sindicatelor. Guvernul nu poate fi acuzat ca nu face chiar nimic pentru reforma sistemului de pensii. Fondurile ocupationale pot fi considerate in cel mai rau caz un pas in lateral - nu unul inapoi. Atata doar ca neonorarea promisiunii referitoare la pensiile private obligatorii vorbeste de la sine de un esec pe care guvernantii nu vor sa si-l asume barbateste: inceputa anul trecut, prin aplicarea unei noi legi a pensiilor, reforma sistemului public (administrat de stat) n-a adus rezultatele scontate. Ca sa-si permita reducerea CAS cu cota corespunzatoare celei a contributiilor la fondurile private obligatorii, statul ar fi trebuit sa ajunga la un grad de colectare cat mai apropiat de 100%. Obiectivul respectiv este insa departe de realizare - datoriile cumulate la Bugetul Asigurarilor Sociale au depasit, probabil, pragul de o suta de mii de miliarde si cifra se ingroasa lunar destul de consistent. Sindicatele, in frunte cu BNS, se declara multumite ca au reusit sa convinga Guvernul sa renunte la pilonul 2 - fondurile de pensii private obligatorii. Batalia pe care o poarta acum este pentru impunerea propriului proiect al pensiilor ocupationale. Proiect care s-ar putea sa vorbeasca despre obligativitatea asigurarii... Cat despre patronate si societatile de asigurari, acestea, ca si oamenii de rand, nu stiau mai nimic despre intentiile guvernantilor pana marti, cand proiectul a fost lansat spre dezbatere publica.